دیه زن از منظر قرآن و فمینیسم
نویسندگان
چکیده
اشکالات وارده بر دیه زنان از دیدگاه قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فمینیزم در لغت »اعتقاد به تساوی حقوق زن و مرد« و در اصطلاح تعریف های بسیاری دارد. فرودستی زنان از گذشته ای دور در شمار باورهای مسلم مردان قرار داشت. در متون مقدس و آثار فلاسفه نیز نشانه های روشنی از فرودستی زنان دیده می شود. حرکت ها و فعالیت های علمی و اجتماعی از قرن شانزدهم و هفدهم در برابر زن ستیزی آغاز شد. جنبش فمینیستی تاکنون سه موج پدید آورده است و چهار گرایش فمینیستی در میان هواداران این جنبش به چشم می خورد. جنبش فمینیستی در ایران نیز چالش هایی ایجاد کرد. قانون دیه و اختلاف دیه زن و مرد از قوانینی است که بیشترین هجمه ها را دیده است. هر دو آیه دیه - بقره، 178 و نساء، 98 - به حکم اشتراک احکام میان زنان و مردان دلالت بر دیه در قتل زنان دارد. در روایات نیز دیه زنان در قتل نفس، نصف دیه مردان آمده است. فقیهان شیعه و بسیاری از فقهای اهل سنت دیه زن را نصف مرد می دانند. عده ای این تنصیف را نشان زن ستیزی، جنسیت گرایی و فرودستی زنان در اسلام می دانند و آن را ناسازگار با آیات قرآن می خوانند و روایات ناظر به تنصیف را باطل می دانند. اگر مقصود این عده از آیات، آیاتی است که زن و مرد را از نظر ماهیت مانند هم نشان می دهد تنصیف ناسازگار با این آیات نیست، زیرا فلسفه دیه زن و نصف بودن آن مسائل اقتصادی است نه تفاوت ماهوی میان زن و مرد. اگر مقصود از آیات، آیات دیه است ناسازگاری رخ نمی دهد چون هیچ یک از دو آیه به مقدار دیه اشاره نمی کند و بر فرض ناسازگاری این ناسازگاری کلی نیست بلکه آیات مطلق است و روایات این آیات را مقید می کند. و اگر مراد از آیات، آیات قصاص است میان روایات دیه زن و این آیات ناسازگاری نیست. عده ای دیگر دیه را حکم امضایی می دانند نه تأسیسی و چون و چرا در احکام امضایی را روا می دانند، که این اشکال نیز از جهاتی در خور تردید است. جواز چون و چرا در احکام امضایی نیز نادرست می نماید. ادعای نیامدن مقدار دیه در قرآن و سنت متواتر، و بشری بودن حکم تنصیف در دیه زنان نیز از جهاتی چند باطل نشان می دهد.
منابع مشابه
خانواده از منظر فمینیسم و قرآن
خانواده از دیرباز به عنوان اولین و مهمترین نهاد اجتماعى تأثیرگذار در زندگى انسان مورد توجه صاحبنظران در رشته هاى مختلف علوم بشر بوده است و نظریات مختلفى پیرامون نقش، کارکرد و فلسفه تشکیل خانواده مطرح شده است. نویسنده در این نوشتار پس از تعیین جایگاه نهاد خانواده در گذشته و امروز به برخى زمینه هاى فروپاشى نهاد خانواده مى پردازد. در ادامه نیز به فمینیسم و خاستگاه فرهنگى - اتماعى آن و نیز مهم ...
متن کاملروابط اجتماعی زن از منظر قرآن و فمینیسم
چکیده: پژوهش حاضر در صدد بررسی و مقایسه دیدگاه اسلام و نظرات فمنیست ها در مورد روابط اجتماعی زن است،از آنجا که یکی از مهم ترین عوامل زیربنایی و حفاظت از خانواده و جامعه می تواند مربوط به زنان باشد و نیز یکی از معضلات جوامع کنونی به وجود آمدن جنبش هایی مانند جنبش فمینیسم است در این پایان نامه تلاش شده با توجه به آسمانی بودن قرآن و سفارش های گرانبارش درباره زن به مقایسه آموزه های قرآنی و فمینیسم...
15 صفحه اولمنزلت زن از منظر قرآن
از دیدگاه قرآن، زن و مرد هویت یکسان داشته و از موهبتهاى الهى به یک میزان برخوردارند. این دو مایه ى عفت و آرامش یکدیگرند. اما تفاوتهاى انکار ناپذیرى نیز بین این دو وجود دارد. اگر به نظام حقوقى اسلام به صورت مجموعه توجه شود، روشن مىشود که اختلافات حقوقى بین زن و مرد در اسلام دقیقا بر واقعیت و حکمت استوار است و هریک به میزان برخوردارى از حقوق، به وظایفى نیز مکلّف گشته اند.
متن کاملکارکردهاى خانواده از منظر اسلام و فمینیسم
بخش قابل توجهى از مباحث جامعه شناسى خانواده به موضوع کارکردهاى خانواده اختصاص یافته است. مسئله ى مهم براى جامعه شناسان، تبیین چرایى و چگونگى ایفاى کارکردهاى اجتماعى توسط نهاد خانواده است; اما این موضوع، مانند بسیارى از موضوعات دیگر، پیوندى ناگسستنى با مواضع ارزشى و ایدئولوژیک افراد و دیدگاه هاى گوناگون دارد. مقاله حاضر درصدد مقایسه دیدگاه هاى دو مکتب مختلف، یعنى مکتب «فمینیسم» و مکتب «اسلام»، ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۷، شماره ۲۵-۲۶، صفحات ۲۱۲-۲۳۵
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023